Håbets Pris/The Prize of Hope 2025 til Belarus Free Theatre & Natalia Kaliada & Nicolai Khalezin

Institut for Folkeligt Teater & Dell’Arte International, USA, inviterer til Håbets Pris/The Prize of Hope på Åsen Teater pinsedag søndag d. 8 juni 2025, kl 13.30. – til den lyse morgen.

“Ved at dykke ned i verdens smerte skaber vi som kunstnere et rum, hvor vi som mennesker kan trække vejret, selv når der ikke er luft.” Natalia Kaliada, Belarus Free Theatre

Belarus Free Theatre får Håbets Pris 2025for et opgør med diktaturstatens brutale urværk – løgn, manipulation, propaganda, overvågning, aflytning, angiveri, tortur, mord, mv. – som smadrer og perverterer kravet om et frit og værdigt menneskeliv. Nu breder diktaturer sig på alle kontinenter. Det er en smitte, som er over alt. Der er brug for handling.

Belarus Free Theatre har i nu 20 år kæmpet for frihed. Her i 2025 er der valg i Belarus og folket er trykket helt i bund. Valglokalerne ligner en tom banegårdshal. Lukasjenko “vinder” valghandlingen med 83 %?!  Undertrykkelsen er total. 

Det er farligt at se deres forestillinger, skriver Ben Brantley, New York Times, i en reportage fra Belarus i 2015. Derfor bliver tilskuerne med kort varsel bedt om at møde op ved  et indkøbscenter. De bringes i hast til lejligheden, hvor forestillingen “Time of Women” vises: 

Mørket og fugtigheden i fængslet omslutter karaktererne i stykket. Tre kvinder har oplevet K.G.B.’s fængsel i Minsk. De fortæller om et fangenskab, som ikke vil forlade dem bagefter. Volden gnaver sig til stadighed ind i deres liv, selv i dagens lys. De er altid fanger.

Straks efter den sidste replik bliver alt udstyr og scenografi pakket ned og fjernet i løbet af få minutter. Der bliver hurtigt gjort rent og snart kan man ikke se, at her har været en forestilling.

Efterfølgende tilføjer Ben Brantley reflekterende. Disse produktioner underholder ikke kun; de har til formål at vække bevidsthed og inspirere til handling og tilføjer: Jeg forlod Belarus mæt – og energisk, styrket af beviset på,  at der stadig er et sted på denne planet, hvor teater kan være revolutionært.

“Time of Women” beskriver situationer, som de selv – Natalia Kaliada og Nicolai Khalezin – er igennem i 2002. De bliver anholdt, fængslet og tortureret af styret og er stadig mærkede af de mén, som opholdet medførte. De forstår samtidig, at de uanset konsekvenserne må handle. 

De grundlægger Belarus Free Theatre i 2005. Det sker i hemmelighed langt ude i en skov. Mobilerne er lagt væk, de kan ikke bruges mere. Fra nu af er livet helt anderledes. De er i åben kamp mod styret. Målet er skabelsen af et revolutionært teater: Belarus Free Theatre.

Foruden forestillinger laver Belarus Free Theater i starten også aktionsteater i det offentlige rum. De indstuderer situationer, som fører til kaos i styrets iscenesatte virkelighed. Det er et farligt arbejde. Der bliver ikke taget let på den slags aktiviteter fra styrets side.

I 2011 må Natalia Kaliada og Nicolai Khalezin forlade Belarus. De er tæt på at blive fængslet som politiske fanger. Det lykkes dem at komme ud. De må nu i stedet instruere de tilbageværerende 50 skuespillere i Minsk gennem bl.a. Skype. Parret er i London og kan ikke komme tilbage.

Teatret udvikler sig på trods og arbejder snart både i Belarus, i England, USA, Australien og andre lande. 10 års jubilæet i 2015 markeres med ikke mindre end 10 forskellige originale opsætninger fra Belarus Free Theatre i London og på La MaMa i New York. 

Efter svindel med valgresultatet i 2020 i Belarus er der mange store demonstrationer Minsk. Styret er på vippen. Lukasjenko skyder med skarpt på sin egen befolkning. Myrder i flæng. Alle, der kan mistænkes, ryger i fængsel. De sidste tilbageværende skuespillere fra Belarus Free Theatre forlader landet. De må nu leve som flygtninge i forskellige lande, som Letland, Litauen. Men de fortsætter teaterarbejdet på trods.

Lige nu spiller de “KS6: Small Forward” i bl.a Norge og Luxemborg. Det er ungdomsteater med  DJ og dunkende rytmer. Historien om basketball stjernen Katsiaryna “Katya” Snytsina, som var anfører for landsholdet i Belarus og en “rockstjerne” indenfor sin sport. Efter massakren ved valget i 2020 siger hun stop. Hun vil ikke længere være plakatsøjle for diktaturet i Belarus. Nu deler hun sin skæbne til en ny tids ungdom. Om at forblive tro mod sig selv, være frygtløs, og stå op mod diktatorer. 

Belarus Free Theatre fejrer i 2025 sit 20 års jubilæum. Time Out skriver: Belarus Free Theatre’s historie er så ekstraordinær – et undergrundsteaterkompagni, der blev tvunget til at flygte fra sit hjemland med trussel om fængsling eller det der er værre – at det nogle gange kan overskygge det faktum, at deres værk er ufattelig varieret

Natalia Kaliada siger om sit og teatrets fortsatte arbejde: Ved at dykke ned i verdens smerte skaber vi som kunstnere et rum, hvor vi som mennesker kan trække vejret, selv når der ikke er luft. 

Belarus Free Theatre er selv vejen. De viser undertrykkelsens væsen i det totalitære regime. Det er også kunstens opgave lige nu. Lad os sammen med Belarus Free Theatre stige op over gifttågen fra diktatorer og oligarker. Modstanden leve!

Tillykke Belarus Free Theater & Natalia Kaliada & Nicolai Khalezin med Håbets Pris 2025.

f.  Institut for Folkeligt Teater * & Dell’Arte International

                  Lars Olsen                                            Birthe Rosenfeldt

*) Bestyrelse: Moqi Simon Trolin, formand, teaterchef, Allan Helge Jensen, skuespiller, Lotte Augustesen, journalist, Marie Knudsen-Fogh, skuespiller, Marie Tourell Søderberg, skuespiller, Jeppe Groot, rådgiver, Helga, Nanna, Selma Rosenfeldt-Olsen, Scenekunstner, kunstner, forfatter.

Brenda Wong Aoki og Mari Izu, FIRST VOICE, San Francisco, modtog Håbets Pris 2024 på Dell’Arte International i Californien.

Håbets Pris gives til en person eller et teater, som har arbejdet for det menneskelige håb;  vovet, kærligt, vulgært, alvorligt, poetisk…med gnistrende energi mod vanetænkningen, som er vor kulturs største trussel: For en verden, hvor folk bruger deres egne øjne, ører, stemme. 

Håbets Pris til Aprilfestival på Åsen Teater i 2021

Håbets Pris er en international pris. Visionen med Håbets Pris er at fremme en levende, vital, og nytænkende folkelig kunst. Prisen blev uddelt første gang i 1989 i Danmark og i USA i 2008. Prisen uddeles hvert andet år i Danmark på Aasen Teater og hvert andet år i USA på Dell’Arte International i Californien.

Tim Robbins & The Actors’ Gang modtager Håbets Pris i 2008 i Californien.

Håbets Pris for et levende, folkeligt teater.

34. Belarus Free Theatre 2025 v/ Natalia Kaliada & Nicolai Khalezin, Belarus/England. De viser undertrykkelsens væsen i det totalitære regime.

33. FIRST VOICE 2024 v/ Brenda Wong Aoki og Mark Izu, San Francisco, USA. For et kunstnerisk arbejde med et gennemført multietnisk perspektiv.

32. Västanå Musik og Teater og Leif og Inger Stinnerbom 2023, Värmland, Sverige. De skaber et spræl levende folkeligt teater i Värmland, som folk strømmer til.

31. Zimbabwe Theater Academy og Lloyd Nyikadzino 2022, Harare, Zimbabwe. De viser vej med ungt, fysisk Teater i Afrika.

30.  Aprilfestival 2021, Teatercentrum, København. For at have skabt verdens største teaterfestival for børn og unge.

29. Kitt Johnson 2019, X-Act, København. Danmark. Med sin dans er hun en ny tids shaman. 

28. UNIVERSES Theater Company 2018, New York, USA. De er kilde til forandring, en fortsat kamp for lighed på teaterscenen i USA.

27.  C:ntact & Henrik Hartmann 2017. Edison Scenen, Frederiksberg, Danmark. De opløser skel og skaber ligeværd mellem menneskers i Danmark, Europa og Mellemøsten.

26.  Cornerstone Theater Company 2016. Los Angeles, USA. De skaber teaterkunst, som bringer folk sammen uanset race og baggrund.

25. Théâtre du Soleil & Ariane Mnouchkine 2015. “La Cartoucherie”, Paris, Frankrig. For som uafhængigt teaterkollektiv gennem 50 år at have delt livet og kunsten og skabt et ægte folkeligt teater i verdensklasse.

24. Klovner uden grænser 2014. De bringer glæde og håb til børn i nøden og krigenes skygge.

23. Christian Lollike 2013. Dramatiker, Café Teatret, København, Danmark. For en radikal nytolkning  af det folkelige teater med tabuet som middel og dialogen som mål.

22. Geoff Hoyle og Dan Hoyle 2012. San Francisco, USA. For to generationers teater, hvor kunst, idealer og fornyelse forløses med stor folkelig virtuositet.

21. Eugenio Barba og Odin Teatret 2011. Holstebro, Danmark. For en verdensomspændende indsats gennem 47 år, som skaber dialog og visioner om ligeværdige kulturer på den samme jord.

20. Human Nature 2010. v/ David Simpson & Jane Lapiner, Petrolia, USA. For et kunstnerisk arbejde for naturen og kampen mod klimaforandringerne.

19. Suzanne Osten 2009. Teatret “Unga Klara”, Stockholms Stadsteater, Sverige. For en radikal, vedvarende og nyskabende indsats for barnet i teaterkunsten.

18. Tim Robbins og The Actors´ Gang  2008. Los Angeles, USA. For modet til i livet  og kunsten at stå op imod vinden. Konsekvent har han og teatret taget parti for de svage og glemte.

17. Poul Fly Plejdrup  2007. Scenograf, Odder, Danmark. For med magiske forvandlinger af teaterrummet at skabe grobund for folks billedskabende evne.

16. Dell’Arte International  2005. Blue Lake, Californien, USA. For langt oppe i Nordcaliforniens Redwooddistrik at have skabt en folkelig teaterskole af international klasse.

15. Finn Hesselager 2004. For som lærer for en hel generation af danske skuespillere at have sin store andel i det liv, der i disse år opleves på danske teatre, på  TV og i film.

14. Bådteatret 2003. Ved kaptajnerne Tue Biering, Rolf Heim og Emil Korf-Hansen. På trods af nedskæringer insisterer de på at spille et nyt politisk teater i tiden.

13. Helle Ryslinge 2002. Filminstruktør, København. For en pionerindsats indenfor dansk film, der med mikroskopisk nærvær afdækker samfundets tabuer.

12. Klaus Hoffmeyer 2001. Skuespilchef ved Det Kongelige Teater. Fordi han har bevaret sin kerne intakt, om han var på Studenterscenen eller Det kongelige Teater.

11. Åsa Simma 2000. Samisk teater og film. Sameland. For gennem sin kunst at vække de ressourcer der ligger gemt i den samiske kulturs urfjeld af ritualer og billeder.

10. Randi  Patterson 1999. Living Movement & Nyt Dansk Danseteater. Som grundlægger og pioner indenfor moderne dans i Danmark.

9 Chris Torch 1998. Intercult  & grundlægger af Jordcirkus, Stockholm. Som pioner for interkulturel scenekunst i Sverige, Norden og Europa.

8. Grenland Friteater 1997. Porsgrunn. Norge.For tyve års pionerindsats med gruppeteater i Norge, i stedse kunstnerisk søgen 

mod identiteten i et moderne efterkrigs-Norge7. Hans Rønne 1996. Teatret, Odder, Danmark. For sine soloforestillinger,  som fornemt vartegn for dansk børne- og ungdomsteater i et kulturbyår.

6. Hans Hellberg 1995. Narren, Stockholm, Sverige. Som grundlægger af gruppeteatret i Norden og dets første store arkitekt.

5. Arne Aabenhus & Asger Hulgaard 1994. Dansk  Amatør Teater Samvirke. Som grundlægger af og bygmester i Dansk Amatør Teater Samvirke gennem en menneskealder.

4. Iben Nagel Rasmussen 1992. Odin Teatret, Holstebro, Danmark. Som banebryder for ny skuespilkunst i Danmark &  for forestillingen Itsi-Bitsi.

3. Tage Hind 1991. Institut for Dramaturgi, Århus Universitet, Danmark. Som banebryder ved etablering af et nyt teatersyn og grundlægger af Institut for Dramaturgi ved Aarhus Universitet.

2. Alexander Jochwed 1990. Teaterværkstedet Den Blå Hest, Århus, Danmark. For med sit teater at bryde mure i sindet og mellem øst og vest.

1. Trevor Davies 1989.  Festival of Fools, København, Danmark.For som kulturformidler og kulturel “rambuk” at have skabt “Festival of fools”.

Institut for Folkeligt Teater & Dell’Arte International præsenterer Håbets Pris på Åsen, Pinsedag, søndag d. 8.6.2025

kl. 13.00 Ankomst & indkvartering.

kl. 13.45. Det begynder at blive koldt om fødderne. Af og med Hans Rønne. Teatret.

kl.15. Velkommen på Åsen!  Velkomst ved Birthe Rosenfeldt & Lars Olsen

Hertil gives hyldeblomstvin, Åsens rabarberkage samt kaffe.

kl. 16.30

Historien om Belarus Free Theatre. V/ Natalia Kaliada & Nicolai Khalezin, 

kl. 18.30 Festmiddag 

Håbets Pris til Belarus Free Theatre

Håbets Pris som kunstværk skabt af Anna Johannsdottir. Prisuddelingen ligger ca. 19.45.

Bålkurv – Natsuppe

Solen danser.

Håbets Pris er en fest: Lyset, foråret, farverne. Vi går det hele i møde sammen med vores prismodtagere til solen danser. Folk har generøst stillet deres arbejdskraft og kunstneriske formåen til rådighed. Vi håber, at endnu flere kommer til. Festen starter kl. 13 og varer til solen danser.

Tilmelding og praktiske oplysninger:

Tilmelding:

Festgebyr: 500 danske kr., 250 kr. for unge under uddannelse, 100 kr. for børn (7-14 år, under 7 gratis).  I prisen er inkluderet underholdning, velkomstvin, kaffe og kage, udstilling, festmiddag, dans, bål, nat suppe, overnatning samt morgenmad søndag. Drikkevarer købes til rimelige priser.

Tilmelding skal ske senest mandag d. 26. maj 2025  på mail/telefon. 

Tilmelding  mail: aasenteater@gmail.com, mobil (+45) 61717343.

Betaling skal ske ved tilmelding og kan ske til Institut for Folkeligt Teater: Danske Bank konto: reg. nr. 4940  kontonummer 0002496399. MobilePay 61717343. Svenskere, nordmænd, og andre udlændinge kan betale ved ankomsten.

Praktiske oplysninger.

Husk sengetøj, soveposer, evt. telt.  Du er velkommen allerede om lørdagen, hvor vi forbereder festen. Det er en dag med aktivitet og stemning. Der er  fælles oprydning  mandag d. 9.6.  Tilmelding skal ske til Aasen, det er ikke nok med en tilmelding på Facebook. Du finder Åsen Teater på Google Maps.

Kontingent 2025:

Teatre & Institutioner kr.: 600,-   

Personer  kr.:  150,-

Støttemedlem kr.: 250,-

Danske Bank konto: reg. nr. 4940  kontonummer 0002496399 MobilPay 61717343

Giroindbetalingskort: +01<  +2496399<

Betaling udenfor Danmark: Danske Bank A/S –  SWIFT: DABADKKK  –  IBAN: DK69 3000 0002 496399

INSTITUT FOR FOLKELIGT TEATER- Åsen Teater, BRØDHOLTVEJ 120, 9740 JERSLEV

aasenteater@gmail.com, www.haabetspris.dk, www.aasen.dk, +45 61717343

Åsen – Institut for Folkeligt Teater, Brødholtvej 120, 9740 Jerslev, www.aasen.dk, aasenteater@gmail.com, +4561717343